نوشته‌اند به هر قلّه نام زینب را...

۰۹ آذر ۱۴۰۱ | ۰۷:۵۴ کد : ۱۳۴۲ اخبار
تعداد بازدید:۶۱
حضرت زینب (س) به خاطر سیر معنوی به مقام رضا رسیده اند و مقام رضا از اخلاص در عمل بدست می آید. اهل رضا به اخلاص در محبت خدا رسیده اند و لذا از هر چه تقدیر می شود لذت می برند.
نوشته‌اند به هر قلّه نام زینب را...

حضرت زینب کبری(س) سومین فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) و امیرالمومنین(ع) است که دو سال بعد از ولادت امام حسین(ع)، در روز ۵ جمادی‌الاول سال ششم هجری قمری در در محلّه بنی‌هاشم شهر مدینه به دنیا آمد.

در برخی منابع سال تولد ایشان پنجم هجری قمری ذکر شده است. بر اساس روایات متعدد، نام حضرت زینب (س) توسط پیامبر اسلام (ص) انتخاب شده است. البته گفته شده است که جبرئیل از سوی خداوند متعال این نام را به پیامبر (ص) رسانده است. زینب به معنای «درخت نیکو منظر و خوشبو» یا «افتخار و زینت پدر» است.
حضرت زینب (س) به چه معروف بود؟
حضرت زینب (س) که زینب کبری نیز نامیده می‌شوند در زندگی خود وفات پدربزرگش حضرت محمد(ص)، بیماری و به شهادت رسیدن مادرش فاطمه زهرا (س)، شهادت پدرش امام علی (ع)، شهادت برادرش امام حسن مجتبی (ع)، واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و بسیاری از بستگانش، همچنین به اسارت رفتن در کوفه و شام را تجربه کرد که به دلیل تحمل این سختی‌های بسیار به ام المصائب معروف است. ایشان همچنین به دلیل فداکاری و قهرمانی در واقعه کربلا، در بین شیعیان به لقب قهرمان کربلا نیز شناخته می‌شود.



القاب حضرت زینب (س)
برای ایشان القاب فراوانی همانند عقیله بنی‌هاشم، عارفه، فاضله، عابده آل علی، امینةاللّه، نائبةالحسین، شریکة الشهدا، شریکةالحسین، عالِمه غیر معلَّمه، موثّقه، کامله، معصومه صغری، نائبةالزهرا، عقیلة النساء، بلیغه و فصیحه نقل شده است. همچنین کنیه ایشان، ام الحسن و ام‌کلثوم است.

زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد
رهبر انقلاب: زینب کبریٰ (سلام‌ الله‌ علیها) توانست به همه‌ی تاریخ و همه‌ی جهان نشان بدهد ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را؛ این خیلی مهم است. به کوری چشم آن کسانی که چه در آن زمان، چه در دوره‌ی ما هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر میکردند و میکنند، زینب کبریٰ توانست نشان بدهد علوّ مرتبه‌ی زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی زن را. ... این بزرگوار، زینب کبریٰ (سلام ‌الله‌ علیها)، دو نکته را نشان داد: یک نکته اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ دوّم اینکه زن میتواند قلّه‌ی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر؛ اینها را عملاً زینب کبریٰ (سلام الله علیها) نشان داد؛ نه فقط به آن عدّه‌ای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همه‌ی بشر نشان داد.۱۴۰۰/۰۹/۲۱

علمدار جهاد تبیین
رهبر انقلاب: [زینب کبری (سلام الله علیها)] جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبری (سلام الله علیها) از حادثه‌ی عاشورا در تاریخ مانده، [امّا] در همان زمان هم تأثیر گذاشت در شام، در کوفه، در مجموعه‌ی سالهای حکومت اموی و منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی. ببینید! این درس است؛ این همان حرفی است که بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند.۱۴۰۰/۰۹/۲۱



مقامات حضرت زینب(س)

آیت الله میرباقری: حضرت زینب (س) به خاطر سیر معنوی به مقام رضا رسیده اند و مقام رضا از اخلاص در عمل بدست می آید. اهل رضا به اخلاص در محبت خدا رسیده اند و لذا از هر چه تقدیر می شود لذت می برند. امام باقر (ع) از جابر بن عبدالله در اواخر عمرش احوالش را پرسید، گفت به مرحله ای رسیده ام که مرگ را بهتر از زندگی و فقر را بهتر از غنا و مریضی را بهتر از سلامت دوست دارم، حضرت فرمود ما اهل بیت اینجور نیستیم، هرچه را خدا تدبیر کند دوست داریم. امیرالمومنین (ع) فرمودند: مردم سه دسته اند: راغب، صابر، زاهد. راغب کسی است که میل به دنیا دارد و حلال و حرام برایش فرقی نمی کند، صابر کسی است که تعلق به دنیا دارد ولی خودداری می کند، زاهد کسی است که غصه ها و شادی های دنیا از دلش بیرون رفته است، او در راحتی است و رنج دنیا ندارد. کسی که زاهد نباشد یقین هم ندارد، بالاترین درجه زهد یقین است، زهد یعنی به دنیا وابسته نبودن و انسان اهل زهد آرام آرام به مقام یقین می رسد و وقتی به یقین رسید و اخلاص در عملش تام شد به مقام رضا می رسد و مقام رضا خود مراتب دارد. وجود مقدس حضرت زینب (س) کسی است که در بزرگترین بلای دنیا وجود داشت و فرمود: ما رایت الا جمیلا. او بدی به خدا نسبت نمی دهد.